| 
 
			  V Praze dne 14. července 1997
Č .j . 20805/97/5220/1000 
Vážený pan
Oldřich Kuží1ek, poslanec 
PSP ČR Sněmovní 4 
118 26 Praha 1
  
Vážený pane poslanče, 
bdržel jsem Váš dopis ze dne 4. června 1997, jímž žádáte vyjádření Ministerstva 
průmyslu a obchodu k připravované rezoluci Poslanecké sněmovny Parlamentu České 
republiky odsuzující porušování lidských práv v ČLR a v Tibetu včetně možného vlivu na 
naše vzájemné obchodní vztahy. 
V této souvislosti uvádím oficiální postoj České republiky k Tibetu, kdy Česká 
republika respektuje Tibet jako součást ČLR, avšak se svou vlastní kulturní svébytností, a 
domnívá se, že o kulturní autonomii by se mohl vést dialog mezi čínskou vládou a 
představiteli Tibetu. 
Otázka dodržování nebo porušování lidských práv přímo nepatří do ekonomické 
problematiky. Nepřímo se však do hospodářské spolupráce s některými našimi tradičními 
partnerskými zeměmi promítá. To negativně ovlivňuje jednání s našimi čínskými partnery, 
kteří projevují citlivost k této problematice a považují ji i za zasahování do vnitřních 
záležitostí příslušné země. ČLR několikrát při návštěvách našich vládních představitelů 
v Číně či čínských vládních představitelů v České republice zdůraznila, že základem 
spolupráce by se měla stát společná politická důvěra a zásada nevměšování se do vnitřních 
záležitostí. 
V současné době existují dobré podmínky pro rozvoj hospodářské a obchodní 
spolupráce, ale není možno nevidět její ovlivňování politickými prvky. V ČLR právě probíhá 
rozhodování o přidělení rozvojových projektů podle nabídek jednotlivým kontraktorům, 
tedy i českým podnikům. S ohledem na tuto skutečnost a dále na citlivost čínské strany je 
třeba dobře zvážit kroky, které by mohly vést k porušování politické stability ve vzájemných 
vztazích v nadcházejícím období a v konečném důsledku se negativně odrazit na účasti 
českých podnikatelských subjektů v čínských investičních projektech. Přijetí Vámi zmíněné 
rezoluce před přidělením energetického projektu Šen-tchou by mohlo vážně ohrozit zájmy, 
které český průmysl na tomto projektu má.  
Pro úplnost dodávám, že Česká republika vychází z evropské tradice lidských práv. V 
této oblasti si je však vědoma rozdílné tradice chápání této otázky v jiných regionech. Zastává 
však názor, že existují určité univerzální zásady dodržování lidských práv. které je nutno 
respektovat. Porušování těchto zásad ve svých projevech a důsledcích negativně ovlivňuje 
vzájemné vztahy mezi zeměmi, a nelze je proto považovat za výlučně interní záležitost dané 
země. Nevylučuji, že by v tomto směru mohlo být dostatečné, tak, jak zatím praxe ukázala, 
otázku lidských práv zmiňovat v rámci kritického dialogu při jednáních s představiteli této 
země. 
Pro Vaši informaci dále uvádím, že ve vztazích USA - ČLR se obě strany bez ohledu na 
sporné otázky v bilaterálních vztazích dohodly na. dalších kontaktech na vysoké úrovni. Přes 
občasné výměny kritických slov nepolevuje vzájemný obchod ani politický dialog.
Vztahy mezi ČLR a zeměmi EU mají stoupající tendenci nejen v ekonomické, ale i 
politické oblasti. Země EU zaujímají pragmatický přístup v otázkách pro Čínu citlivých 
(lidská práva, Tibet, Tchaj-wan) a orientují se hlavně na oblast ekonomické spolupráce. 
Nejdůležitějším evropským partnerem Číny je Německo. Po projednávání rezoluce o Tibetu v 
Bundestagu v červnu 1996 došlo sice k dočasnému napětí ve vzájemných vztazích, které se 
projevilo v odložení řady plánovaných ministerských návštěv. Ministr zahraničí Kinkel však 
situací „napravil“ při své návštěvě ČLR v říjnu 1996, na kterou v listopadu navázal prezident 
R. Herzog. Napětí mezi ČLR a Velkou Británií, které panovalo v souvislosti s přechodem 
Hongkongu pod čínskou správu, pominulo a jednání obchodní mise, která doprovázela 
vicepremiéra Heseltina při návštěvě ČLR v květnu 1996, otevřela další možnosti 
perspektivního rozvoje ekonomických a obchodních styků. 
Postupně se začínají aktivizovat rovněž vztahy Číny se státy Střední a Východní 
Evropy, kde ČLR vychází z několika zásad. Za základní z nich lze považovat skutečnost, že 
rozdíly v sociálních systémech, ideologii a hodnotách nejsou překážkou rozvoje vzájemných 
vztahů. Uznává se princip mírového soužití, neexistence zásadních rozporů a rozšiřování 
ekonomických a obchodních styků. 
Váženy pane poslanče, věřím, že postup Poslanecké sněmovny Parlamentu v 
záležitosti připravované rezoluce v žádném případě neohrozí rozvoj hospodářských a 
obchodních vztahů mezi Českou republikou a Čínskou lidovou republikou v nadcházejícím 
období a jsem s pozdravem. 
Ministerstvo průmyslu a obchodu 
JUDr. Karel KÜHNL 
ministr  
			   
			   
			   [ 
			  14.07.1997			    
			  zdroj: TIBINFO (www.tibinfo.cz)  			   ]
		   |