Tibinfo - informační systém o Tibetu
ČR-Tibet-Čína
   

Články

Stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

V Praze dne 14. července 1997 Č .j . 20805/97/5220/1000

Vážený pan Oldřich Kuží1ek, poslanec PSP ČR Sněmovní 4
118 26 Praha 1

Vážený pane poslanče,

bdržel jsem Váš dopis ze dne 4. června 1997, jímž žádáte vyjádření Ministerstva průmyslu a obchodu k připravované rezoluci Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky odsuzující porušování lidských práv v ČLR a v Tibetu včetně možného vlivu na naše vzájemné obchodní vztahy.

V této souvislosti uvádím oficiální postoj České republiky k Tibetu, kdy Česká republika respektuje Tibet jako součást ČLR, avšak se svou vlastní kulturní svébytností, a domnívá se, že o kulturní autonomii by se mohl vést dialog mezi čínskou vládou a představiteli Tibetu.

Otázka dodržování nebo porušování lidských práv přímo nepatří do ekonomické problematiky. Nepřímo se však do hospodářské spolupráce s některými našimi tradičními partnerskými zeměmi promítá. To negativně ovlivňuje jednání s našimi čínskými partnery, kteří projevují citlivost k této problematice a považují ji i za zasahování do vnitřních záležitostí příslušné země. ČLR několikrát při návštěvách našich vládních představitelů v Číně či čínských vládních představitelů v České republice zdůraznila, že základem spolupráce by se měla stát společná politická důvěra a zásada nevměšování se do vnitřních záležitostí.

V současné době existují dobré podmínky pro rozvoj hospodářské a obchodní spolupráce, ale není možno nevidět její ovlivňování politickými prvky. V ČLR právě probíhá rozhodování o přidělení rozvojových projektů podle nabídek jednotlivým kontraktorům, tedy i českým podnikům. S ohledem na tuto skutečnost a dále na citlivost čínské strany je třeba dobře zvážit kroky, které by mohly vést k porušování politické stability ve vzájemných vztazích v nadcházejícím období a v konečném důsledku se negativně odrazit na účasti českých podnikatelských subjektů v čínských investičních projektech. Přijetí Vámi zmíněné rezoluce před přidělením energetického projektu Šen-tchou by mohlo vážně ohrozit zájmy, které český průmysl na tomto projektu má.

Pro úplnost dodávám, že Česká republika vychází z evropské tradice lidských práv. V této oblasti si je však vědoma rozdílné tradice chápání této otázky v jiných regionech. Zastává však názor, že existují určité univerzální zásady dodržování lidských práv. které je nutno respektovat. Porušování těchto zásad ve svých projevech a důsledcích negativně ovlivňuje vzájemné vztahy mezi zeměmi, a nelze je proto považovat za výlučně interní záležitost dané země. Nevylučuji, že by v tomto směru mohlo být dostatečné, tak, jak zatím praxe ukázala, otázku lidských práv zmiňovat v rámci kritického dialogu při jednáních s představiteli této země.

Pro Vaši informaci dále uvádím, že ve vztazích USA - ČLR se obě strany bez ohledu na sporné otázky v bilaterálních vztazích dohodly na. dalších kontaktech na vysoké úrovni. Přes občasné výměny kritických slov nepolevuje vzájemný obchod ani politický dialog. Vztahy mezi ČLR a zeměmi EU mají stoupající tendenci nejen v ekonomické, ale i politické oblasti. Země EU zaujímají pragmatický přístup v otázkách pro Čínu citlivých (lidská práva, Tibet, Tchaj-wan) a orientují se hlavně na oblast ekonomické spolupráce. Nejdůležitějším evropským partnerem Číny je Německo. Po projednávání rezoluce o Tibetu v Bundestagu v červnu 1996 došlo sice k dočasnému napětí ve vzájemných vztazích, které se projevilo v odložení řady plánovaných ministerských návštěv. Ministr zahraničí Kinkel však situací „napravil“ při své návštěvě ČLR v říjnu 1996, na kterou v listopadu navázal prezident R. Herzog. Napětí mezi ČLR a Velkou Británií, které panovalo v souvislosti s přechodem Hongkongu pod čínskou správu, pominulo a jednání obchodní mise, která doprovázela vicepremiéra Heseltina při návštěvě ČLR v květnu 1996, otevřela další možnosti perspektivního rozvoje ekonomických a obchodních styků.

Postupně se začínají aktivizovat rovněž vztahy Číny se státy Střední a Východní Evropy, kde ČLR vychází z několika zásad. Za základní z nich lze považovat skutečnost, že rozdíly v sociálních systémech, ideologii a hodnotách nejsou překážkou rozvoje vzájemných vztahů. Uznává se princip mírového soužití, neexistence zásadních rozporů a rozšiřování ekonomických a obchodních styků.

Váženy pane poslanče, věřím, že postup Poslanecké sněmovny Parlamentu v záležitosti připravované rezoluce v žádném případě neohrozí rozvoj hospodářských a obchodních vztahů mezi Českou republikou a Čínskou lidovou republikou v nadcházejícím období a jsem s pozdravem.

Ministerstvo průmyslu a obchodu
JUDr. Karel KÜHNL
ministr




[  14.07.1997    zdroj: TIBINFO (www.tibinfo.cz)    ]