Tibinfo - informační systém o Tibetu
Vězni, mučení
   
 Novinka: Monitoring tisku

Můj syn dalajlama - kniha pamětí dalajlamovy matky. Unikátní svědectví o životě ve starém Tibetu, o útěku do exilu a o životě v cizí zemi.

Svoboda v exilu: dalajlamův vlastní životopis

Články

Dítě, které ukradli Tibetu

25. dubna oslaví 16. narozeniny Gendün Čhökji Ňima, který je často označován jako nejmladší politický vězeň světa. Dnes, deset let poté, co zmizel, je už zřejmě toto označení nepřesné a patrně by se našli i mladší političtí vězni. Nic to však nemění na skutečnosti, že tento chlapec byl i s rodinou v roce 1995 unesen a nikdo kromě čínských úřadů dodnes neví, kde jsou a jak se jim daří.

Gendün Čhökji Ňima není ledasjaké dítě. V roce 1995 ho dalajlama uznal jedenáctým vtělením linie pančhenlamů. Avšak už tři dny po tomto aktu byl šestiletý chlapec unesen a Čína o několik měsíců později jmenovala „svého vlastního“ pančhenlamu – syna dvou stranických funkcionářů Gjalcchän Norbua..

Pančlenlamové jsou po dalajlamech druhou nejvýznamnější duchovní linií reformované školy Gelug, která Tibetu dominuje od 17. století. Obě linie postupně převzaly i světskou moc nad Tibetem, a proto jsou dodnes vnímáni jako dva nejvyšší duchovní a světští představitelé Tibetu. Dalajlamové, kteří sídlili ve Lhase, ovládali celý centrální Tibet kromě provincie Cang, kterou ovládali pančhelamové sídlící v Žikace. Vztahy mezi dalajlamy a pančhenlamy většinou byly přátelské a korektní i přesto, že často soupeřili o moc. Toho bylo dosaženo tím, že velmi často byl jeden druhému učitelem a v dalších generacích to bylo obráceně..

Proč 11. pančhenlama zmizel? ČLR se od 50. let intenzivně snaží podrobit si tibetský národ. Po mnoha desetiletích však čínské úřady zjistily, že víru v učení buddhismu a v dalajlamu Tibeťanům násilím nevezmou. Rozhodly se tedy, že zvolí jinou taktiku a že na tibetské hodnoty zaútočí zevnitř: kontrolu nad Tibeťany získají prostřednictvím náboženství. Součástí tohoto tažení je právě jmenování alternativního pančhenlamy, kterého si chtějí v Pekingu vychovat k obrazu svému. Intenzivně pracují i na mediálním obrazu „svého převtělence“ – už teď pro chlapce v Tibetu pořádají oficiální návštěvy a vystoupení, které jsou pak náležitě prezentovány v oficiálních médiích. Tibeťané však čínského pančhenlamu nepřijali. Nedávno si proto úřady pozvaly na kobereček skupinu předních buddhistických učitelů z tibetských oblastí v provincii Čching-chaj a vyzvaly je, aby vedli Tibeťany k respektu k čínskému pančhenlamovi..

O skutečném pančhenlamovi se ví jen to, že je i s rodinou zadržován na neznámém místě. Čas od času čínská státní média sdělí, že chlapec je v pořádku a navštěvuje školu. „Bylo mu poskytnuto klidné prostředí, kde ho nikdo zvenčí nevyrušuje,“ uvedla státní agentura Sin-chua v roce 2000. Loni v létě Čína zopakovala, že chlapec je „svobodný“ a „vede šťastný život“, znovu však odmítla uvést místo jeho pobytu. Setkání s pančhenlamou zatím nebylo umožněno ani oficiálním zástupcům vlád a mezinárodních organizací včetně vysoké komisařky OSN pro lidská práva Mary Robinsonové..

Podle čínského disidenta Wej Ťing-šenga má čínská komunistická strana v plánu vymýt mozek oběma pančhenlamům a získat nad nimi kontrolu. Tak si údajně získá i kontrolu nad tibetským lidem. „Je potřeba, aby oba mladí pančhenlamové dostali svobodu. Pokud oba okamžitě nedostanou svobodu, pak čím déle budou v rukou komunistů, tím více jim vymyjí mozek. Jde o čas... jde o čas,“ říká k tomu..



[  24.01.2006    zdroj: Tibetské listy (www.lungta.cz)   autor: Miroslav Pošta  ]