Tibinfo - informační systém o Tibetu
Kultura
   

Hudba, film, divadlo

Rituals of Transformation

(2 CD, Network Medien GmbH, Frankfurt am Main 1996/Pohodlí, k.č. Network 41.867)

Tyto 2 CD o celkové délce 106 minut zaznamenávají naprosto výjimečný koncert, který se uskutečnil v červenci 1996 v koncertním sále stuttgartské obdoby HAMU. Autorem projektu, který spojuje gregoriánské rekviem, Mozartovo rekviem a transformační tantrické rituály Jámantaky a Mahákály tibetských mnichů z nově zbudovaného kláštera Taši Dhargjä v indickém Maisuru, je pověstný Joachim – Ernst Berendt. Spolutvůrci projektu byli profesor komparativní religionistiky Mnichovské university Michael von Brück a lama Dobdün Tulku, ředitel Tibetského kulturního centra v Dillí.

Koncert začíná a končí gregoriánským rekviem, rozděleným na dvě části. Mezi ně je vloženo Mozartovo poslední dílo, známé Rekviem d – moll, do jehož průběhu pětkrát vstoupí hluboká sborová recitace tibetských mnichů s plným instrumentářem (činely, trouby, bubny). Pořadí jednotlivých částí Mozartova rekviem je pozměněno tak, aby vyzněl proces transformace života člověka: smrt a vzkříšení do vyšší úrovně bytí. Trojjazyčný buklet podrobně popisuje záměry tvůrce a realizátorů projektu jak z hlediska křesťanství, tak i z hlediska tibetského buddhismu. Buklet obsahuje i originální texty hudebních děl v překladu do tří jazyků (kromě tibetských částí, u kterých je uváděn pouze název a popis obsahu). Z hudebně provozního hlediska je fascinující rozmístění účinkujících na pódiu, které je patrné z doprovodné fotodokumentace. V popředí pódia jsou umístěni obvyklým způsobem čtyři zpěváci – sólisté v Mozartově rekviem, a kolem nich a do hloubky pódia je symfonický orchestr. Po zadních postranních okrajích orchestru a za orchestrem jsou umístěny dva sbory (jeden pro gregoriánský chorál), jimiž šikmo po přeponách trojúhelníku prochází dvě řady celkem dvanácti tibetských mnichů, hrot trojúhelníku je na konci v hloubce pódia. Mniši, odění v rituálních zlatorudých róbách, sedí na vyvýšených stupních, vybavených mikrofony, a natolik širokých, aby mohli používat potřebný instrumentář. V průběhu koncertu byla osvětlením zvýrazňována hrající část hudebníků, čímž se zvyšoval kontrast mezi černobíle oděnými Evropany a zlatorudými Tibeťany.

Celek působí i po opakovaném poslechu kompaktním a přesvědčivým dojmem. Album obsahuje též text dalajlamova poselství křesťanům. Umělecká úroveň je mistrovská.

Tento článek je převzatý z časopisu Tibetské listy č. 7 - jaro 2000.



[  15.03.2000    zdroj: Tibetské listy (www.lungta.cz)   autor: Vlastimil Rajnošek  ]