| 
 
			  Srdečně zdravíme tibetské krajany v Tibetu a v exilu i naše přátele a příznivce po celém světě 
u příležitosti 44. výročí tibetského lidového povstání v roce 1959. V otázce Tibetu sice v posledním roce 
došlo k určitému pozitivnímu posunu, avšak i nadále nás znepokojuje skutečnost, že Tibeťané jsou ve vlastní 
zemi odsouváni na okraj společnosti a že Čína nadále nerespektuje lidská práva tibetského lidu včetně práva 
na svobodu vyznání. 
Na 16. sjezdu Komunistické strany Číny začala postupně moc od třetí generace přebírat generace čtvrtá 
a to v Číně zahájilo novou éru. Je to znak politické zralosti a přizpůsobivosti. Reformy, které inicioval 
Teng Siao-pching a které pokračovaly za prezidenta Ťiang Ce-mina, v Číně vedly k rozsáhlým změnám, zejména 
v hospodářství, obchodu a zahraničních vztazích. Tento vývoj vítám, protože jsem vždy upozorňoval na nutnost 
začlenit Čínu do hlavního proudu světového společenství a vždy jsem se vyslovoval proti jakékoliv snaze 
Čínu izolovat. S těmito pozitivními změnami však bohužel ostře kontrastuje nedostatek podobně pragmatického 
a pružného přístupu, pokud jde o respektování základních občanských a politických práv a svobod občanů, 
především příslušníků takzvaných menšin v Čínské lidové republice. 
V průběhu minulého roku nás povzbudilo propuštění několika tibetských a čínských politických vězňů. Mezi 
nimi byli vězni jako Tagna Džigme Zangpo a mniška Ngawang Sangdol, kteří strávili mnoho let ve věznicích 
jen za to, že se odvážili vyjádřit své názory na čínskou politiku v Tibetu a zejména na tibetskou historii. 
Tito vězni zosobňují odvahu a odhodlání tibetského lidu v Tibetu.  
Potěšilo mě, že čínská vláda umožnila mým vyslancům navštívit Peking, znovu navázat přímé styky s čínským 
vedením a také navštívit Tibet a setkat se tam s místními tibetskými činiteli. Pekingská návštěva mých 
vyslanců z minulého září nám dala příležitost vysvětlit čínskému vedení naše názory na tibetský problém. 
Potěšilo mě také to, že výměna názorů byla přátelská a smysluplná.  
Své vyslance jsem požádal, aby udělali vše pro navázání dialogu s čínským vedením a aby využili každé 
příležitosti k tomu, aby v Pekingu rozptýlili současné nedorozumění a nepochopení našich stanovisek a názorů. 
Vyřešení neshod a nalezení porozumění je jediný rozumný, inteligentní a lidský způsob řešení problémů. 
Nebude to snadný úkol a ani se to nepodaří v krátké době. Tibeťanům i Číňanům to však dává jedinečnou 
a zásadní příležitost zanechat za sebou mnoho desetiletí hořkosti, nedůvěry a zášti a vytvořit nový vztah 
založený na rovnosti, přátelství a vzájemném prospěchu.  
Čínští vůdci, jak postupně přicházeli, slibovali pochopení, toleranci a respektování svébytné tibetské 
kultury, historie a identity. Avšak ve skutečnosti kdykoliv některý Tibeťan vyjádří oddanost vlastnímu 
lidu a obavy o něj, čínské úřady se uchylují ke své tradiční „politice nemilosrdné represe“, označí jej 
za „rozvratný živel“, zatknou ho a uvězní. Tibeťané nemají možnost vyslovit pravdu. Jasným dokladem této 
politiky, která problém nemůže vyřešit, a tudíž je třeba ji změnit, je nedávná poprava Lozang Dönduba 
a trest smrti vyměřený tulku Tändzin Delegovi bez patřičného soudního procesu. 
Upřímně doufám, že čínské vedení nalezne odvahu, moudrost a schopnost pohledu do budoucna, což následně 
umožní vyřešení tibetské otázky dialogem. Když se rozhlédneme po světě, nemůžeme nevidět, jak neřešené 
konflikty s etnickými kořeny mohou přejít v násilí a přerůst v těžko řešitelný problém. Proto je v zájmu 
Čínské lidové republiky, aby na tyto otázky hledala odpověď. Nová tvůrčí iniciativa na vyřešení tibetského 
problému by mohla posloužit jako velmi přesvědčivý signál o tom, že se Čína mění, dosahuje zralosti a stává 
se připravenější k tomu, aby se v celosvětovém měřítku zhostila významnější úlohy jakožto spolehlivá velmoc 
hledící do budoucna. Konstruktivní přístup k problému Tibetu otevírá významné příležitosti pro vytvoření 
ovzduší důvěry a otevřenosti, a to jak na domácí, tak na zahraniční scéně. Takovýto projev čínského vedení 
by v dnešní době hlubokých obav z mezinárodních konfliktů, terorismu a etnických svárů na světové 
společenství velmi zapůsobil a dodal mu klid. 
Je třeba pochopit, že v tibetském boji za svobodu nejde o mé osobní postavení či prospěch. Již v roce 1969 
jsem dal jasně najevo, že je na tibetském lidu, aby se rozhodl, zdali instituce dalajlamy, trvající po 
staletí, bude pokračovat či nikoliv. V roce 1992 jsem v oficiálním prohlášení uvedl, že až se vrátíme 
do Tibetu, v němž vládne jistá dávka svobody, nebudu zastávat žádný úřad v tibetské vládě ani jinou 
politickou funkci. Jak však často uvádím, až do posledního svého dne zůstanu věrný myšlence prosazování 
lidských hodnot a náboženské harmonie. Při stejné příležitosti jsem také prohlásil, že tibetská exilová 
administrativa by pak měla být rozpuštěna a hlavní zodpovědnost za chod tibetské vlády by měli převzít 
Tibeťané v Tibetu. Vždy jsem byl přesvědčen, že v budoucnosti by měl Tibet uplatňovat sekulární 
a demokratický systém vlády. Je tedy neopodstatněné, když jsme obviňováni, že naší snahou je obnovit 
původní tibetský společenský systém. Žádný Tibeťan, ať už v exilu či v Tibetu, nijak netouží 
po znovunastolení zastaralého společenského řádu. Právě naopak, krátce po našem příchodu do exilu začala 
demokratizace tibetské komunity. Tento proces vyvrcholil v roce 2001, kdy bylo přímým hlasováním zvoleno 
naše politické vedení, a jsme odhodláni dále energicky pokračovat v krocích na posílení demokratických 
hodnot mezi běžnými Tibeťany. 
Již začátkem 70. let jsem po konzultacích s vysokými tibetskými představiteli rozhodl, že tibetský problém 
se budeme snažit vyřešit metodou "střední cesty". V rámci tohoto přístupu nevoláme po nezávislosti 
a odtržení Tibetu. Současně má však tato koncepce zajistit skutečnou autonomii pro šest milionů mužů a žen, 
kteří se považují za Tibeťany. Budou si tak moci uchovat svébytnou identitu, rozvíjet své náboženské 
a kulturní dědictví, založené na filozofii staré mnoho staletí, jež může přinášet užitek i v 21. století, 
a chránit křehké životní prostředí Tibetské náhorní plošiny. Tento přístup přispěje i k celkové stabilitě 
a jednotě Čínské lidové republiky. Nadále zůstávám věrný tomuto realistickému a pragmatickému přístupu 
a budu maximálně usilovat o dosažení vzájemně přijatelného řešení.  
Realita dneška je taková, že všichni jsme na sobě vzájemně závislí a musíme na této malé planetě žít vedle 
sebe. Proto jediný rozumný a inteligentní způsob řešení neshod, ať už mezi jednotlivci, skupinami či národy, 
spočívá v nenásilí a dialogu. Protože náš boj je založený na pravdě, spravedlnosti a nenásilí a není 
zaměřený proti Číně, daří se nám získávat stále větší celosvětové sympatie a podporu, a to i ze strany 
Číňanů. Za tuto stálou solidaritu bych chtěl vyjádřit vděčnost. Také bych rád znovu jménem Tibeťanů vyjádřil 
vděčnost a obrovské poděkování indickému lidu a vládě za jejich neochvějnou a neskonalou velkorysost 
a podporu.  
Vzdávám poctu statečným tibetským mužům a ženám, kteří položili život za naši svobodu, a modlím se za brzký 
konec utrpení našeho lidu. 
dalajlama, 10. března 2003 
český překlad Občanské sdružení Lungta 
			   
			   
			   [ 
			  10.03.2003			    
			  zdroj: Tib. exilová vláda (www.tibet.com)  			  autor: 			  Jeho Svatost dalajlama			  			  			   ]
		   | 
		  		  
			
		   |