| 
 
			  Vystudoval filozofii a biologii v Brně, počátkem 90. let změnil profesi a věnuje 
se studiu buddhismu. V současné době přednáší na brněnské filozofické fakultě 
na katedře religionistiky především buddhismus, základní i výběrové kurzy. Je 
mu čtyřiačtyřicet let. 
Jak se najednou z filozofa a biologa stane religionista a buddholog? 
Zájem jsem měl vždycky, ale religionistiku jako obor u nás nebylo možné 
studovat až do roku 1992. Nakonec jsem se právě přes tu biologii dostal k 
buddhismu v Burjatsku, protože mě kolegové z ústavu akademie věd, kde jsem 
pracoval, pozvali v roce 1993 na expedici na Bajkal. Tam jsem si začal dělat 
svůj vlastní badatelský program. Ve spolupráci s Danem Berounským jsem se 
zajímal o obnovu náboženského života v Burjatsku a časem jsem to téma rozšířil 
i na další postkomunistické země, Mongolsko a Tibet.  
A jak jste se potom dostal na fakultu, na katedru religionistiky?  
Když se katedra zakládala, tak vlastně nikdo nebyl religionista, protože nebylo 
kde vystudovat. Proto na naší katedře máme co se týče původního vzdělání 
jednoho sociologa, dva historiky a jednoho filozofa a biologa. Já jsem si 
rozšiřoval religionistické vzdělání v Londýně. Dnes je situace úplně jiná, máme 
už absolventy bakalářského a magisterského cyklu, nastoupili už i první 
doktorandi. V Brně se religionistika od začátku zakládala jako samostatná 
katedra, kdežto v Praze je  součástí katedry filozofie. A já jsem Brňák, tak jsem 
se vrátil domů.  
Je u nás možné studovat někde na vysoké škole buddhismus?  
Není. Já sice přednáším celoroční kurz, který se jmenuje „Buddhismus I a II“, 
ale správně by se vlastně měl jmenovat „Buddhologie I a II“. My totiž neučíme 
buddhismus, ale vědu o buddhismu, buddhologii. Stejně tak je religionistika 
věda o náboženstvích, a ne ta jednotlivá náboženství, ta jsou záležitostí teologie, 
která vysvětluje jednotlivá náboženství z jejich vlastních pozic. Buddhismus se 
na akademické úrovni u nás studovat nedá. Lze studovat buddhologii, ovšem ne 
jako samostatný obor, pouze jako součást religionistiky, stejně jako křesťanství 
nebo islám, přesněji vědu o těchto náboženstvích. Učíme také o teologii, nikoliv 
teologii.  
Z jaké pozice?  
Vědecké, či akademické. Platí to obecně pro celou religionistiku. Smyslem 
našich kurzů je podat věcnou nezaujatou informaci o jednotlivých 
náboženstvích, včetně tibetského buddhismu. Není to výklad z pozic těchto 
náboženství, ale o nich, jde o akademickou disciplínu, ne vyznavačskou.  
Jste buddhista?  
Odpovím otázkou: Co to znamená být buddhistou? Přihlásit se k trojímu klenotu 
a patřit k nějaké organizované skupině - alespoň z religionistického hlediska. Já 
nejsem členem nějaké sanghy, meditační nebo náboženské skupiny, nějaké linie 
či tradice, takže buddhista nejsem. Ale přiznávám, že ze všech náboženství, 
které znám, je mi buddhismus nejbližší.  
Může vůbec být nebuddhista buddhologem? Kde bere odvahu buddhismus 
vykládat, když v sobě nemá vhled praktikujícícho, který je pro 
buddhistický pohled velmi důležitý?  
Buddholog nevykládá buddhismus, ale buddhologii, tedy akademickou 
disciplínu o buddhismu. Buddha jasně říká, že jenom to myšlenkové, 
intelektuální uchopení v jeho nauce nestačí, je to sice důležitý krok, ale jsou to 
jenom slova, být buddhistou znamená studovat Buddhovo učení, plus 
„praktikovat“. Mně osobně se ten termín praktikovat nelíbí - cožpak křesťané 
praktikují křesťanství? Hovoří tak sami o sobě? V našich zemích se ujal tenhle 
termín z angličtiny. Mimochodem, sám termín buddhismus je vlastně nesmysl, 
to je naše západní konstrukce, oni jsou následovníci Buddhovy cesty nebo 
střední cesty. Buddha říká, že jedna věc je intelektuální uchopení a druhá věc 
neintelektuální, to znamená meditace, etika a celý buddhistický způsob života. 
To my neděláme. Já studenty vždycky upozorňuji, že se budeme zabývat pouze 
těmi slovy, budeme se učit o buddhismu. Na Západě, třeba v Americe nebo 
v Anglii na některých religionistických katedrách, buddhismus přednášejí 
buddhisté, islám muslimové atd. To je možné, ale existuje i jiný přístup, podle 
kterého je soukromou věcí každého učitele, jaké má náboženské pozadí, protože 
v jeho vědecké práci se to nesmí projevit. Tam jsou přesné požadavky, že z 
religionistického textu nesmí být poznat, jestli autor je křesťan, muslim atd., 
protože pokud by to bylo poznat, už to často není dílo vědecké, ale vyznavačské, 
teologické. Domnívám se, že buddhologii může přednášet i nebuddhista a že 
dokonce za určitých okolností je to výhoda, protože má odstup. Samozřejmě to 
neznamená, že by buddhisté neměli přednášet buddhologii, ale na to, aby někdo 
přednášel buddhologii, nemusí nutně být buddhista. A pokud je buddhista, tak 
by to na jeho výkladu nemělo být poznat. Už proto, že pokud by buddhologii 
vykládal z vyznavačských pozic, tak posluchači, kteří nejsou buddhisté budou 
cítit, že provádí nějakou misii místo toho, aby podával věcnou informaci. Proto 
se také nikdy studentů neptáme, jakého jsou náboženského vyznání.  
A jakou má buddholog nebuddhista pravděpodobnost, že to, co přednáší, je 
správné? V buddhismu, alespoň v tibetské tradici je nezastupitelná role 
učitele, který svého žáka koriguje, usměrňuje, a v některých školách je 
úloha učitele takřka nezastupitelná. Číst texty bez učitele v podstatě nemá 
smysl, dokonce někdy je žák sám číst ani nesmí. A některé texty ani nejsou 
psané. Takže: když buddhologovi chybí zpětná vazba na učitele, jak se s tím 
vyrovnává?  
Je třeba rozlišovat. Role buddhistického učitele je úplně jiná než role 
buddhologa. Lama vede žáka po Buddhově stezce, aby dosáhl cíle svého 
náboženského usilování. V tzv. nirvánickém buddhismu je to dosažení nirvány, 
v tzv. karmickém buddhismu dosažení lepšího příštího zrození. Naproti tomu 
buddholog přináší věcnou informaci o buddhismu podle nejmodernějších 
poznatků svých a pochopitelně i jiných buddhologů - to je naše první, podstatná 
zpětná vazba na akademickou obec. Čerpáme odtud vědomosti a hlavně 
metodologii. Druhá zpětná vazba je na buddhisty, proto jezdíme do terénu, kde 
sbíráme informace a ty potom „zpracováváme“ podle našich akademických 
kriterií. Takže buddhisté když čtou mé texty, leckde nemusí souhlasit, připadají 
jim třeba příliš faktografické, a z jejich hlediska věnující se nepodstatným 
věcem, ale jak už jsem říkal, religionistům jde o něco jiného než věřícím. 
Ještě provokativní otázka: k čemu vlastně je buddhologie?  
Je to přesně totéž, jako bychom se ptali, k čemu je věda o partnerských vztazích. 
K čemu věda o tom, jak žít s partnerem, když přece opravdu důležité je žít 
s partnerem. Jenže téměř každá lidská aktivita má svoji vědeckou reflexi. Jak 
jsem už říkal, buddhologie by měla být věcná vědecká informace o buddhismu. 
A já si vůbec nemyslím, že by buddhologie byla něco víc, než je buddhismus. K 
buddhismu můžeme přistupovat vyznavačsky: tak, že jsme buddhisté, stejně 
jako můžeme přistupovat k partnerským vztahům tak, že se jich účastníme. 
Druhá možnost je přístup vědecký, akademický, kdy buddhismus „nežijeme“, 
„vnitřně neprožíváme“, ale studujeme ho vědeckými metodami. Totéž je u vědy 
o partnerských vztazích. Psycholog zabývající se partnerskými vztahy je 
schopen poradit jiným lidem, a často sám sobě neporadí, rozvádí se, nemá ani 
třeba osobní zkušenost v partnerství atd. Jsou však i další přístupy k buddhismu, 
třeba umělecký. Umělec například není ani vědec ani buddhista, a přesto se 
buddhismem zabývá třeba ve filmu, poezii, výtvarném umění. Tady, v těch 
jiných oblastech, může pomoci religionistika, především v publicistice. Dobrý 
novinář, pokud chce dobře a věcně informovat, musí vycházet z kvalitních 
informací. Když to nedělá, pak např. bude celý islám vyhlašovat za agresivní 
náboženství, jak jsme se mohli v loňském a letošním roce občas z médií 
dozvědět. Kdyby si pořádně prostudoval religionistickou literaturu o islámu, 
nemohl by takovéhle nesmysly psát. Ale žádný z těchto přístupů ať už 
akademický, vyznavačský, umělecký atp. nepokládám za jediný pravdivý a  
správný. Domnívám se, že jsou to prostě různé způsoby, jak se postavit 
k Buddhovi a jeho nauce, každý z nich je legitimní a nemyslím si, že zrovna ten 
můj je jedině pravý, každý má právo na život a každý má trochu jiné požadavky 
na toho, kdo ho používá. Každý si přece může vybrat, co mu vyhovuje. 
Z toho, co jste právě řekl, soudím, že váš přístup je velmi tolerantní, vlastně 
buddhistický. Tím se dostáváme k další otázce. Ze všech náboženství, které 
znám, je právě buddhismus nejvíc otevřen vědě...  
Dalajlama vůbec nemá problémy s pozváním vědců aby zkoumali takové 
„mystické“ záležitosti, jako je třeba tummo, buddhistickou kosmologii 
(představy o vzniku světa) a další. A zjišťujeme třeba z dalajlamových textů, že 
tibetští buddhisté se nedomnívají, že mají „patent na pravdu“, nemají jednu tezi, 
že svět vznikl tak a tak, ale jen hrubou představu, která vychází z cyklické 
představy koloběhu času, a přijímají bez problémů vědecké poznatky. Nevím, 
jestli můj přístup je buddhistický. Pokud mě buddhisté pochválí, budu rád, ale 
držím se svých standardů.  
Jaký je vztah českých buddhologů k českým buddhistům? Máte nějaké 
kontakty?  
Samozřejmě, ale vždycky upozorňujeme na to, co jsem už říkal - že jsme 
religionisté, svoji práci děláme akademickým způsobem a jde nám o věcnou 
informaci. Zajímáme se nejen o buddhisty, ale i o příslušníky různých 
náboženských menšin u nás, scientology, moonisty, kršnovce a další. Pokud oni 
přijmou tento náš přístup a rezignují na to, aby nás získávali pro svůj směr, je 
spolupráce pro obě strany přínosem. Z toho, že je zkoumáme, většinou mají 
radost, protože mají garanci, že je zkoumáme z pozic vědy, a ne třeba z pozic 
křesťanství či jiného náboženství. Nejsme nějací sektobijci, naším cílem je 
opravdu věcné akademické poznání, které je nezaujaté a nehodnotící. Získáváme 
poznatky také tak, že člověk v té komunitě nějakou dobu pobývá jako 
„zúčastněný pozorovatel“ a potom o tom napíše práci, která musí splňovat 
akademické standardy. Zkoumaná skupina si tu práci ráda přečte a většinou je 
spokojena. Stalo se ale již několikrát, že studenti začali studovat religionistiku, v 
jejím rámci buddhismus, a po nějaké době jsem zjistil, že od nás odešli a stali se 
buddhisty. Prostě upřednostnili buddhismus před buddhologií. To je v pořádku, 
ale podle mého názoru je ideální obojí, studovat religionistiku a dál být v té 
skupině. Je to sice obtížná role, zvládat obojí, ale možné to je. Třeba Zdeněk 
Trávníček teď odjíždí na rok a půl na Srí Lanku, u nás na religionistice si dělá 
doktorát a zároveň tam bude jako thérávádský mnich. Chce tedy být na jedné 
straně mnichem a na druhé religionistou. Bude tak vlastně psát doktorskou práci 
třeba i sám o sobě. Je to velmi obtížné, zvládnout obě tyto „role“, ale je to 
uskutečnitelné. Má to ale i veliké výhody, což by mohl potvrdit třeba Dan 
Berounský. Nejlepší je stát se novicem a pobývat třeba rok v klášteře, pak se 
vrátit a napsat o tom práci, využít tuhle svou neocenitelnou zkušenost. Já sám 
jsem byl zatím v klášterech vždy jen krátce, nikdy jako novic či mnich, ale 
využil jsem všech zkušeností ke svému studiu.  
Poslední otázka: Co vy a Tibet?  
Byl jsem pouze v severním Tibetu, Amdu, celkem dvakrát v klášterech Labrang 
a Kumbum. Pracovalo se nám  tam velmi dobře, měli jsme přístupné všechny 
materiály, mniši nám rádi a ochotně odpovídali na všechny otázky a objasňovali 
„taje“ klášterního života. A ty ostatní zkušenosti jsou stejné, jako má snad 
každý, kdo do Tibetu přijede - lidé přátelští, vstřícní, usměvaví... Samozřejmě se 
najdou i takoví, co jsou již postiženi „turismem“, ale takoví jsou všude. 
Tento rozhovor poskytl Luboš Bělka časopisu Tibetské listy v říjnu 2002 (č. 17 - podzim 2002). 
			   
			   
			   [ 
			  21.05.2003			    
			  zdroj: Tibetské listy (www.lungta.cz)  			  autor: 			  Ľubomír Sklenka			  			  			   ]
		   | 
		  		  
			
		   |