Tibinfo - informační systém o Tibetu
Články, dokumenty
   

Články

Výpověď třináctileté studentky z Khamu
„V naší třídě byla rozbitá okna a střechou dovnitř teklo. Židle byly rozbité, ale dokázali jsme si je sami opravit. Tibetští učitelé vyučovali pravidelně, ale Číňané se nikdy po polední přestávce ve škole neukázali. Jeden rok jsem chodila do střední školy. Aby mě na tuto školu přijali, musela jsem absolvovat přijímací zkoušky z čínštiny, tibetštiny a matematiky. Měla jsem pocit, že šance čínských studentů na přijetí byly vyšší, protože jejich rodiče podpláceli učitele. Takže nešlo o výsledky zkoušek, ale o částku, kterou čínští rodiče zaplatili jednotlivým učitelům...“
[ 06.02.2004    ]

Výpověď čtrnáctiletého studenta ze Lhasy
„Většina učitelů se po polední přestávce do tříd nevracela. Do školy jsme nosili rudé šátky, za které rodiče museli zaplatit. Oficiálně měli rodiče platit za školu 120 jüanů měsíčně, ale ve skutečnosti platili mnohem víc. Museli nám například kupovat papír, košťata, uniformy a psací potřeby. Všechny tyto vedlejší výdaje představovaly každé dva až tři měsíce celkem asi 300 až 400 jüanů. Školné bylo pro mé rodiče prostě příliš drahé. Nemohli si ho dovolit...“
[ 06.02.2004    ]

Spor o Dordže Šugdäna
V poslední době otřásly tibetskou diasporní komunitou dvě závažné náboženské kontroverze: vybrání dvou karmapů a spor o Dordže Šugdäna. Obě byly diskutovány v celosvětovém měřítku, avšak zejména ta druhá vyvolala nejen mezi tibetskými věřícími, ale právě do značné míry i mezi západními příznivci buddhismu ostrou polemiku a mnoho závažných obvinění. Dalajlama, jedna z hlavních postav „aféry Šugdän“, v ní ztratil auru neochvějného náboženského vůdce a jeho vlastní škola – Gelugpa – se dramaticky rozdělila na dva tábory. Pro jedny je božstvo Dordže Šugdän (tib. rdo rdže šugs ldan, Mocný blesk) jeden z nejnebezpečnějších bývalých démonů přinucených k ochraně dharmy, krutě trestající ty, kteří ho zradí. Pro druhé bódhisattva, bytost téměř probuzená, dobrovolně vystupující ve svém hněvivém aspektu. Hlavním úkolem Šugdäna je ochraňovat doktrinální čistotu Gelugpy, a tuto roli plní více než tři století. V roce 1976 se Tändzin Gjamccho, 14. dalajlama, veřejně zřekl tohoto božstva, přestože on sám byl v tomto kultu vychován. Avšak teprve od roku 1996, kdy dalajlamova protišugdänovská vyjádření zesílila, podpořená vládní rezolucí z 6. června 1996, se tento problém vyostřil a vešel ve známost i na Západě...
[ 21.01.2004   autor: Eva Brechtová ]

Vysněný Tibet – za příběhy Lobsang Rampy
S knihami Lobsang Rampy se setká snad každý, kdo se zajímá o Tibet. Často jsou tím prvním, co si o Tibetu přečte. Řada útlých svazků s tajemnými názvy jako Třetí oko či Lékař ze Lhasy zaplňuje police českých knihkupectví již více než deset let, ovšem okolnosti jejich vzniku a osobnost autora zůstávají čtenáři skryty. Rampovy příběhy vycházejí pod označením autobiografie, jaký je však skutečný životní příběh autora a proč jsou jeho příběhy tak populární? Pro odpověď na tyto otázky je třeba se vrátit o půl století zpět, do Londýna poloviny padesátých let 20. století.
[ 10.10.2003   autor: Jana Rozehnalová ]

Bylinnými pilulkami proti SARS
Zatímco Peking, Hongkong, provincie Kuang-tung a další oblasti v ČLR hlásily další a další případy syndromu akutního respiračního selhání (SARS), Tibet zůstával jednou ze šesti provincií, kde nebyl hlášen ani jeden případ. Krátce po zveřejnění informací o epidemii čínské úřady přistoupily k razantním opatřením i v Tibetské autonomní oblasti (TAO). O víkendu 26.-27. dubna ji takřka hermeticky uzavřely. Poslední letadlo z Káthmándú mělo údajně přistát na letišti Gongkar u Lhasy 26. dubna a ve stejný den byly pro cizince uzavřeny všechny hraniční přechody. Do Lhasy přestaly proudit i nákladní vozy přepravující rýži a další produkty, které se do Tibetu musejí dovážet z ostatních částí ČLR...
[ 18.07.2003   autor: Miroslav Pošta ]

Devět tisíc lidí na cestě k probuzení
Tibetská monstrakce i intimní buddhistické rozjímání. Tato dvojakost provázela podle účastníků jednu z největších slavností tibetského buddhismu, nazvanou Kálačakra za světový mír, která se odehrála ve dnech 11. – 23. října v rakouském Grazu. Devět tisíc návštěvníků z celého světa zde sledovalo zasvěcování do složitého buddhistického učení Kálačakry, kola času. Obřadu se zúčastnil také Jeho Svatost dalajlama. Šest dní obřadu bylo věnováno přednáškám, výkladu učení a přípravě Kálačakra mandaly, posvátného modelu vesmíru z barevného písku...
[ 27.06.2003   autor: Marie Peřinová ]

Spravedlnost za zavřenými dveřmi
Tibeťan Lozang Döndub (28) byl v neděli 26. ledna 2003 popraven za údajné spáchání teroristického útoku. Nejvyšší trest byl vykonán na základě tajného procesu u odvolacího soudu provincie S'-čchuan, a to i přes nesouhlas a ostrou kritiku ze strany světového společenství. Stejný soud potvrdil trest smrti s dvouletým odkladem pro údajného spolupachatele, uznávaného buddhistického učitele, Tändzin Deleg Rinpočheho (52). Podle nezávislých pozorovatelů jsou oba muži nevinní a rozsudek soudu je jen dalším dokladem pošlapávání lidských práv v Tibetu...
[ 24.04.2003   autor: Miroslav Pošta ]

Tam a zase zpátky
Jeden kamarád se mě před cestou ptal, jestli jsem už takhle někam jela. Na odpověď, že ne, řekl s úsměvem: „Počkej, to se ti zalíbí...“
[ 26.03.2003   autor: Princezna Pampeliška ]

Popraven další Tibeťan na základě nepravdivých obvinění
Občanské sdružení Lungta a Tibetské kulturní centrum s lítostí a rozhořčením získaly informace o tom, že ve městě Kan-c’ v čínské provincii S’-čchuan byl 26. ledna 2003 na základě nepravdivého obvinění ze spáchání bombového útoku popraven Tibeťan Lozang Döndub. Jeho údajnému spolupachateli, uznávanému buddhistickému mnichovi Tändzin Deleg Rinpočhemu byl současně vyměřen trest smrti s dvouletým odkladem. Těmto dvěma Tibeťanům se přitom nedostalo spravedlivého soudního procesu...
[ 13.02.2003   autor: Miroslav Pošta ]

Velký Pátý dalajlama a 360. výročí vzniku vlády Gandän phodang
V roce 2002 si Tibeťané připomněli 360. výročí vzniku jedinečné formy vlády nazvané Gandän phodang, založené na principech harmonického soužití náboženství a politiky. Jejím zakladatelem je Velký Pátý, jak Tibeťané nazývají pátého dalajlamu Ngawang Lozang Gjamccha (1617 - 1682). Tento vynikající státník a diplomat byl schopen znovu sjednotit celý Tibet jako národ a vládl mu s naprostou suverenitou...
[ 12.02.2003   autor: Marie Richtová ]

 novější     starší      Stránka 4