Tibinfo - informační systém o Tibetu
Články
Rezoluce
Dokumenty
   

Články, dokumenty

Kdo je kdo
Gendün Čhöphel (1903? - 1951) Málokterý tibetský učenec měl tak široký záběr a byl tak kontroverzní jako Gendün Čhöphel – mnich, historik, filozof, překladatel, autor cestopisů, inovátor, básník a erotik. Dnes je považován za prvního moderního tibetského učence a nejvýznamnější postavu tibetského kulturního života 20. století. Svým výstředním chováním a nevybíravou kritikou si popudil i oficiální kruhy, strávil několik let ve vězení a zemřel předčasně v žalostném stavu.
[ 12.02.2006   autor: Miroslav Pošta ]

Přežije tibetský jazyk v Baltistánu?
Stejně jako národy žijící v Ladaku nebo Arunáčalpradéši, mají obyvatelé Baltistánu v severním Pákistánu silnou historickou a kulturní vazbu na Tibet. Zejména starší generace tamních obyvatel používá původní tibetské písmo a mluví jedním z tibetských dialektů. A právě přes tuto oblast se původní buddhistické texty, psané v sanskrtu, dostávaly v šestém a sedmém století do Tibetu....
[ 01.01.2006   autor: Marcela Procházková ]

Pět měsíců v bönistické škole
Po návratu ze školy je 15 minut na odpolední čaj (vždy sladký černý čaj s mlékem) a poté osobní volno. To trvá hodinu, kterou většinou věnují hraní kriketu, cvrnkání kuliček a jiným důležitým činnostem. Pak následuje čas pro studium a přípravu úkolů do školy. Pokud jsou v Dolandži zrovna nějací dobrovolníci, tak doučují ty, kteří mají problémy s určitým předmětem, nebo se věnují práci s nejmladšími dětmi. Já jsem učila angličtinu. Několikrát jsem si říkala, že je jednodušší zkrotit divou zvěř, než tyhle malé děti...
[ 28.05.2005   autor: Ilona Pilčíková ]

Tibetský buddhismus bez růžových brýlí
Popularita Tibetu a tibetského buddhismu na Západě dosáhla v posledních letech stavu, kdy mnoho „praktikujících“ buddhistů a příznivců Tibetu a tibetského buddhismu přijalo představu ideálního, vysněného Tibetu. Desetitisíce turistů se každý rok vydávají na zájezd do Tibetu, na který je pod záminkou expedice do tajemné země lákají velké i malé cestovní kanceláře. V tajemné Šangri-la, magické zemi na střeše světa, hledáme to, co nechceme nebo neumíme hledat doma...
[ 28.04.2005   autor: Ľubomír Sklenka ]

Tibetská princezna
V žilách jí koluje tibetská i čínská krev - jejím otcem byl pančhenlama Čhökji Gjalcchän, převtělení buddhy Amitábhy, a její matkou je Číňanka Li Ťie, kterou si pančhenlama v lednu 1979 vzal za ženu. Rendži, jak si nechává říkat, v Tibetu nikdy nežila. Několikrát jej však navštívila. V roce 1990, rok po otcově smrti, matka sedmiletou Rendži vzala do východního Tibetu. Podél silnice si tehdy stovky Tibeťanů postavily stany v naději, že pančhenlamovu dceru alespoň na okamžik spatří. "Lidé prý čekali podél silnice až do dálky 80 kilometrů. Tisíce a tisíce lidí - všichni se mě chtěli dotknout." Když se Rendži vrátila do Tibetu o deset let později, situace se opakovala...
[ 18.04.2005   autor: Miroslav Pošta ]

Hledání pokladů ztracené Šangri-la
Ve třetím díle našeho putování po stopách západní imaginace o Tibetu a tibetském buddhismu se zastavíme u představ vycházejících z romantismu a historismu. Tibet a tibetský buddhismus zde nabyly zcela jiné podoby, než jakou ztělesňoval hrozivý „lámaismus“. V kontextu romantismu se totiž Tibet jeví jako pozemský ráj a buddhistické učení již nikoli jako pohanská idolatrie nebo černá magie, ale jako mystická moudrost, která pomůže západnímu člověku nalézt odpovědi na otázky po smyslu a tajemství života...
[ 22.03.2005   autor: Jana Rozehnalová ]

První tři roky 21. století - rozvoj nebo destrukce Tibetu?
Poslední tři roky lze charakterizovat jako období pokračování občasných neúspěšných setkání s představiteli tibetské exilové vlády, uvolňování po ukončení kampaně „tvrdý úder“ a propouštění politických vězňů, ekonomického rozvoje a statní podpory turistiky v Tibetu. Na druhou stranu je to i období posunu od „hrubého násilí“ k „jemnějším a méně viditelným formám“, od „přímých akcí“ k „akcím nepřímým“ a také období zesílení působení na tradiční tibetskou společnost prostřednictvím elektronických sdělovacích prostředků. Tyto změny zasáhly prakticky všechny oblasti života Tibeťanů...
[ 28.02.2005   autor: Ľubomír Sklenka ]

Lamaismus - hrozivá podoba tibetského buddhismu?
Pojem „lamaismus“ se poprvé objevil v evropském prostředí koncem 18. století. Jde o uměle vytvořený termín odvozený z tibetského slova lama (bla ma) čili duchovní učitel. Jedním z pramenů označení „lamaismus“ byl čínský výraz lama-jiao, který se oficiálně objevil v roce 1775. Jiao přitom v čínštině znamená „učení, nauka“, přívlastek lama byl používán ve stejném kontextu jako výraz „buddhistický“. V evropském prostředí ovšem termín „lamaismus“ nikterak nevyjadřoval skutečnost, že jde o formu buddhismu...
[ 07.12.2004   autor: Jana Rozehnalová ]

Internet v Tibetu na čínský způsob
Na první pohled to vypadá jednoduše. Pokud chce obyvatel Lhasy používat internet, zaplatí necelé dva dolary za registrační kartu, kterou mu na základě platného průkazu totožnosti vydá Kancelář veřejných informací, spadající pod Úřad veřejné bezpečnosti. Lidé bez internetové karty mají přístup na internet zakázaný...
[ 22.10.2004   autor: Marcela Procházková ]

V klášterní škole
„Čhösgo - please press the key - karma, šad ňis, rimo ňis - and now you can start typing your name - Ngawang Namgjal...“ Podivnou směsí ladackého nářečí a angličtiny napovídám osmiletému Ngawangovi, který upřeně kouká na klávesnici. Malé prstíky pomalu a nejistě hledají bílé klávesy. Po každém stisknutí černé oči vystřelí směrem k monitoru a kontrolují, zda se na něm opravdu objevují tibetská písmena...
[ 02.10.2004   autor: Ľubomír Sklenka ]

 novější     starší      Stránka 3